
Tegoroczna Szkoła Tematyczna pt. „Disease understanding and modeling using genomics, multi-omics, organoids and animal models”, zorganizowana przez Instytut Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego w terminie 5-7.11.2025, była wyjątkowym wydarzeniem. Był to również czas kiedy nowo przyjęci doktoranci mogli zaprezentować swoje tematy badawcze, co umożliwiło Członkom Rady Naukowej SMM oraz pozostałym uczestnikom zapoznać się z różnorodnością prowadzonych projektów naukowych.
Wspólny udział w prelekcjach i warsztatach sprzyjał integracji, wymianie doświadczeń oraz budowaniu współpracy między doktorantami na różnych etapach kształcenia. Szczególnie warsztaty okazały się niezwykle wartościową i inspirującą częścią wydarzenia – stworzyły przestrzeń do praktycznej nauki, zadawania pytań oraz zdobywania nowych umiejętności, które bez wątpienia będą procentować w dalszej pracy naukowej.
Agenda wydarzenia pokazała imponujące zróżnicowanie tematów, łącząc zarówno badania podstawowe, jak i projekty translacyjne oraz najnowsze technologie wykorzystywane w medycynie molekularnej. W programie znalazły się m.in. wystąpienia dotyczące metabolizmu komórek dendrytycznych w kontekście podatności na infekcje wirusowe u osób z cukrzycą, roli kinaz o mieszanej linii w mikrośrodowisku nowotworów i chemiooporności, zastosowania iPSC, neuronów indukowanych i organoidów w badaniach chorób mózgu, nowych koncepcji zwiększania skuteczności szczepionek mRNA, a nawet zagadnień genomiki historycznej, pomagającej zrozumieć przeszłe populacje. Tak szeroki zakres zagadnień pozwolił doktorantom spojrzeć na medycynę molekularną w sposób przekrojowy i interdyscyplinarny.
Serdeczne podziękowania kierujemy do Pani Profesor Bożeny Kamińskiej-Kaczmarek z Instytutu Biologii Doświadczalnej im M. Nenckiego PAN, organizatora Szkoły Tematycznej, za zaangażowanie, opiekę merytoryczną i stworzenie atmosfery sprzyjającej aktywnemu rozwojowi naukowemu.
Szkoła Tematyczna jako element programu Szkoły Doktorskiej Medycyny Molekularnej, po raz kolejny pokazała, jak ważna jest współpraca, wymiana wiedzy i wzajemne inspirowanie się w środowisku młodych naukowców.